Thursday, September 22, 2011

Poesiens Hus 21. september

Mens jeg syklet gjennom byen ble det mørkere, vinduer og billykter sto klarere fram. Da jeg kom til indre by ble gatelyktene tent.

Litteraturens Veje
Arrangert av Det Poetiske Bureau



Jeg har sat mig her ved det bageste bord
i restauranten hvor du og jeg hen under aften
af og til spiste et måltid
mens vi talte om lidt af hvert og det hele
og lyttede til trafikken fra Gammel Kongevej
mens regnen begyndte at falde
og bilernes lygter at glide hen over væggen
og jeg hurtigt mistede tålmodigheden
med dine gamle historier
og din lapsede halsklud
og din vane med at spise af min tallerken
som mærkeligt nok alt sammen er dét
jeg savner allermest i dag
hvor regnen er begyndt at falde
og de forbipasserendes gestalter brænder mod ruden
og jeg må sidde alene ved det bageste bord
og tænke på at der kun er én af hver
mens jeg lytter til trafikken fra Gammel Kongevej
og forsøger at fange dit blik
i digtets rystede spejl

Søren Ulrik Thomsen




Etterpå satte jeg sykkellyktene på, den hvite foran og den røde bak, tenkte på at det var blitt kaldt, at jeg kom til å være aleine når jeg kom hjem, og aleine når jeg sto opp igjen. Jeg sykla hjem langs Gammel Kongevej, svingte til venstre ved Fredriksbergs rådhus.  

No comments: