Thursday, August 18, 2011

Vinduet er lite, men klart

Ute om kvelden, i hagen, plukker jeg solbær i "grekisk youghurt"-bokser. Etter hvert kommer myggen, det er for mange av dem og bare en av meg og jeg går inn. Også når jeg skal sove er det mygg, den vekker meg og jeg går og legger meg i et annet rom. Jeg våkner om morgenen av at mamma er i rommet. Et øyeblikk tror jeg hun har flyttet på meg i løpet av natta. Som da jeg var liten.

Jeg var i Domkirka og tente lys den siste dagen, selv om jeg ikke tror på Gud, og heller ikke tror på kirka. Men jeg tror på de døde.

På gobybus igjen, ser på Skåne igjen, flate jorder. Det kryper traktorer over dem og fjerner dem i striper. Ett og ett grønt tre i det gule. Det er fortsatt sommer. Jeg har lyst til å si: Hei København. Jeg er klar for høsten hos deg. Vi behøver ikke tenke på vinteren.


No comments: