Tuesday, March 17, 2009

Helt eller ikke helt

Ukas nedgraderte helt: Davy Crockett.
Jeg vet ikke med dere, men jeg var i hvert fall veldig fan av Davy Crockett som barn. Jeg slukte bøkene, to om gangen, ja, egentlig hadde jeg et par fåfengte planer om å bli Davy Crockett. I sommerferiene tok jeg med lillebror ut i skogen så vi kunne krype rundt i mosen, og det var ikke fritt for at jeg av og til så en indianer bak buskene. Planen var da å hilse vennlig på ham, lære noen av triksene hans, og så snike seg videre. Dessverre måtte vi ofte gi opp all denne snikingen når vi ble bitt av de bittesmå maurene, du vet, de røde. Det svei for mye.
Jeg har ikke tenkt så mye på å bli Davy Crockett de siste åra, men jeg har bevart følelsen i meg, og tenkt at det i hvert fall var noen i USA på 1800-tallet som viste indianerne respekt.
Trodde jeg, for nå får jeg høre at godeste Davy beskriver i dagboka si hvordan han tente på indianere og stekte poteter i fettet deres. Det gjør meg kvalm, skuffa og skikkelig sint.

Forrige ukes nedgraderte helt: Rikhardt Løvehjerte.
Jeg leste både Robin Hood og Ivanhoe som barn, men det står ingenting i dem om at Richardt Løvehjerte slaktet jøder og muslimer fordi han var fundamentalistisk kristen.

Jeg trenger nye helter.

2 comments:

Anonymous said...

sånn sett bortifra at Obama blir beskylt for å være selveste djevelen og/eller Hitler av to amerikanske prester, kan jeg ikke annet enn å tro på at han er vår tids store helt.
Ellers er det jo ikke noe i veien for å utforske eventuelle heltinner også.

Frøydis said...

Ja, ikke sant! Som Gertrude Stein eller Nina Simone.