Thursday, September 06, 2007

Manus

Så. Refusert igjen.
Hadde jeg vært en ekte forfatterspire ville jeg sikkert gått ut og blitt overstadig full på billig whisky. Jeg er vel ikke det og jeg gjør ikke det. Jeg rydder og tørker støv. Bak bøkene til og med, under eskene. Det gjorde ikke like vondt denne gangen, Gyldendal er ok.


Fra konsulent:
Jeg synes dette manuset har mye bra ved seg, særlig språklig. Mange steder er det direkte poetisk. Denne forfatteren kan skrive.
Fra hovedkonsulent:
Og at du får en så grundig innstilling, viser at du ligger i øverste klasse blant manus som kommer inn. Nå satser vi på at du har fått noen råd, og så vil vi gå inn i manus når ny versjon foreligger.

Hva trenger jeg nå?
En kopp te. Evnen til å absorbere dette. Litt pågangsmot.
Jeg orker ikke løfte hendene.

(herregud, jeg er egentlig skikkelig fornøyd)

Satte meg i vinduskarmen i dag og lente meg ut over byen, lyttet etter framtiden.

4 comments:

Anonymous said...

frøydis, dette har du all grunn til å være fornøyd med, selv om jeg vet at det føles litt som å bli kastet langt tilbake i skjema, så har du kommet veldig mye lenger enn de aller fleste andre, og det er ikke tull at det er en stor ting i seg selv bare det å konsulentuttalelse, det er noe de fleste ikke får i det hele tatt, og når forlaget i tillegg viser at de er interesserte i en ny versjon, så er du jo nesten litt inne i varmen allerede, ikke sant, jeg tror bare du har en ting å gjøre, og det er å lage kopp etter kopp med te og skrive videre, gjøre det enda bedre, finne alle de små mulighetene som skjuler seg blant bokstavene og ordene, vri på setningene, gå inn i avsnittene og legge hodet litt på skakke, og kanskje se noe fra en annen vinkel, jeg vet ikke, det viktigste er at vi venter med whiskyen og sovner med tekstene våre i hodet og drømmer om dem og våkner med dem på puta og tar dem med oss ut på gaten når vi går og aldrialdrialdri gir oss, det kan vi ikke, for det går til slutt, til slutt går det, garantert.

Frøydis said...

Rune. Som vanlig var det du som skrev den fineste kommentaren.
Tusen takk.

Anonymous said...

den fineste, og den eneste :)
takk selv.

Frøydis said...

Du vet, jeg tenkte i forhold til LJ :)